Who Guards the Turkish Press?

A Perspective on Press
Corruption in Turkey

ANDREW FINKEL

“The press becomes corrupt when it tolerates what
it knows to be false and becomes an apologist for
what it itself has condemned as wrong.”

uis custodiet custodiens or “who guards the guardians” is a

conundrum which open societies claim to have resolved.
Although the press may be an imperfect, excitable and at times
incompetent watchdog, its commitment to editorial independence
and to the integrity of the public realm remains in theory one of
the safeguards of liberal democracies. In theory again, it is market
forces which help guard the press from abusing its own powers. It
is the competition between the variety of published and broadcast
media that serves as protection against the abuses of any
individual press organ. To surrender credibility undermines
commercial viability. Thus, a newspaper jealously guards its good
name not simply for altruistic motives, but to survive in a crowded
marketplace.

The substance of that good name—journalistic standards—
varies from country to country. Ethics and their violation are
concepts tinged with the problems of relativism: one society’s
backhander is another’s cargo cult. Yet, as a journalist, my own
prejudice is that the issue of corruption in the media contains the
key to its own complexity. Newspapers and television stations can
be judged by the standards that they use to judge others. A
common axiom for journalists is that to engage in half-truths, even
in pursuit of the common good or national interest, is to risk peril.

The starting point for my discussion about the press in Turkey
is that the public realm, like public land or public contracts, is a

Journal of International Affairs, Fall 2000, 54, no. 1. © The Trustees of Columbia University

in the City of New York. PP “) —~ \(9(’}




Journal of International Affairs

common resource. That resource can be put to good use if market
forces are allowed to compete openly and fairly under reliahle
and transparcnt public supervision; it can be abused if those same
forces can engage in under-the-table eollusion with officialdom.

There is also a larger issue pertaining not just to Turkey, but to
the entire world concerning the reliance on the markel as the
ultimate regulatory authaority and the increasing commercialization
of the media. There is a tendency for news to slip dﬂwmmark:ct‘ or
stmply reflect the concerns of the most prosperous communities.
Most correspondents brush up against the problem of cognitive
dissonance. Whatever the declared premium on “sconps™ and
sensational revelation, it is hard to report in way that surprises the
rcader, let alone in a way that offends the prejudices of one’s editors.
In the case of Turkey, reporting on Kurdish issues has been
circumsceribed as much by conservative public opinion—which
simply does not want to confront certain issucs—as by official
pressure, ‘

However, my concern in this article is much simpler and has less
to do with the market than the dictates of a distorted market that
operates sul rose. Contrary to what was stated above, market forces
do not always keep the press in line. An alliance between
proprietors—whao pursue their own nen-press interests—and the
state—which controls the flow of information—is an unholy one.
The resulting distortions create a vicious circle that mitigates against
organizations competing solely on the guality of the news. The
profusion of newspapers and recent proliferation of private te!eiwe;l_on
channels is often cited as proof of the underlying vigor of Turkish
democracy. This would be less questionable if these organizations
were profitable in their own right, rather than because of the econgmic
dout press ownership bestows, o _

The quality of the public realm, as patrolled by the l't&thﬂ'S‘mEdl.':l,
is an issue ar the very hearnt of the criticism proffered by furkey's
Western allies—that a neglect of individual liberties and rights of
expression acts as a drag on the growth of civil institutm_ns-a-nd on
Ankara’s ambitions to exercise regional leadership. Within Turkey,
there is a sense that the country must now engage with a set of
structural reforms that will improve the responsiveness of i
demacratic institutions and deal with serious problems. Not least
of these problems is removing the accumulated rgsidue_of
patronage politics from the state’s own ﬁnanccs—].}racuces which
have led to an average annual inflation rate of 72 percent over

148

Andrew Finkef
the last decade.

There is an awareness as wli that Turkey now has an Impetus
for change. Acceptance as a candidate for the European Unian
at the Helsinki summit in December 1999, coupled with the IMF's
endorsement of 4 disinflationary Package, has provided politicians
with both the yardstick and the incentive for reform. For Turkey
N&L to respond to this challenge would be to lose its way at home
and set itself adrift internationally—a message which the press
and broadcast media itself declaims, Like the politicians they
Citicize, these press institutions are slow to acknowledge thay
their own standards of integrity and commitment to
independence must change if reform is to become 4 rcality

[ make no secret of my beiief that the press in Turkey often fails

the tests it sets forothers and that this failure is heavily subsidized
by the society it PUIPOTs to serve. My observations are unashamediy
those of a participan t-observer—bath as a foreign correspondent in
furkey for aver a decade and as semeone who has worked inside the
newsmom of a large 'Ihrkish~|anguagc daily Later, for over two vears
I had a bi-weekly calumn in one of the country’s largest pupers——ar*:
experience which involyed undergoing a rite of passage still al] too
commeon among my Turkish colleagues. As a result of my article, I
found myself an trial for defarming an institution of the state {in this
case the military)—an offense 1hat carried a potential sentence of
IX years. My career in the Turkish media fame (o an abrupt haic
after another article, thig time about Abdullah Gealan’s
November 1998 flight to Reme. In this case, I stond back from
the unmitigated outruge that was expected from Commentators
at the time.! This, along with My coverage in intcrnational
media about the Ocalan atfair, prompied a series of attacks
against myself in a rival Newspaper, including defamatory
CCusatiems against my wife 2

IBec Ar:dre}v FinkeJ,_ “Baris Kazanmak,™ Suberkt, 16 November I998. I, [ inlerpreted
Ocalan's !'I:g!'ll to l:,uro!:u: 35 a sign of the PKK's weakniess rather than—as was the
popular reaction at the time—evidence thai he enjoyed Wistern suppore. With the PKE
;far less tangible military threat. I wrote, the challenge far Turkey was to repair the
“x:m'-aigc tlo dsmj::cratut institutions which had resulied from the long vears of fighting 1
‘as dismissed the same day: Within a week, Subak's prindpal rival, i
;nh)r{ coverage on CNN of the Ocalan affair prineip TR s altnckdng
¥ Wife, an Oitoman historian, was accused of having be i

) : - wa 5 Deen caught stealing dacumenis

from state archives. See Fatih Altayli, “Bir de Bayan Finkel Var."%-.‘ﬁm}er, 238 Maovernbar

L9928 or Andrew Finkel, “Caugh ! i i {
Pt 19 i 20100:-‘ aught in the Muck of Turkey's Media Refgem, Washingtos

149



Jourmal of International Affairs

These experiences led me to take a somewhat different view
from NGOs concerned with freedom of press issues and other
human rights bodies, many of whom rallied o my defense.
Organizations like the Committee to Protect Journalists and
fournalistes sans Frontiers illuminate the very real difficulties
Turkish journalists have in doing their job. My court case
appeared in these organizations’ annual country reports,
alongside other far moare grievous instances of intimidation
against media organizations and their journalists. The overall
impression left by those reports is that other self-appointed
guardians impede the press in its rale as guardian of the public
realm. The assumption is that if the press does not speak out
more openly, it is because it is confronted by an antediluvian
statute bock and the decp-seated illiberality of the Turkish
estahlishment,

At the end of my ordeal, [ came to the conclusion that newspapers
were failing to protect their owna professional standards and, as a
result, were exposing journalists to unacceptable risks. I was less
disenchanted with the legal system, which tried me fairly under a
bad law; than with my own newspaper, which did not cover the case
at all ? A civil court awarded my wife damages for the sort of lihel
that would have made the rounds of a Stalinist broadsheet. ITer
good name was cleared. Yet, | am not confident that the decision in
her case will in any way instill a grcater sensc of professional
respansibilicy.

Faith in the Turkish courts is not universal and the legal system is
much criticized—even by its most senior jurists.® In a series of

* My cage was dropped under the terms of a Postponement Law [ Law na. 3354), one of the
earhy measures passed by the Ecevit eoalition formed in June 1999, 1t resulted in numerous
cascs belng suspended indefinitely and 21 people (according e fipures supplied by Turkey's
Dicectorate of Press and Infurmation) being released from prison—including one of
Turkey's most “hardened™ prisoners of conscience—the oft-imprisoned sociologise lsmail
Begiksi.

1 Appeals Court Chiet JTustice Sami Selquk delivered an impassioned speech marking the
start of the 19%9 judicial year, in which he critidized the jailing of joarnalises and othee
rastrictions on freedom of expression. *| must 1ssus 2 stark warning, ” Selguk said, " luckey
CANNOL COLCT & New century with a constitution whose legitimacy 15 almost zere, and it
must nat.” Scc Attacks on the Press in 1999 Annual Report of the Commnitiee o Prodect
Jowrnalists (CPT) at hetpifwww.opj.org/attacks3%frameset_an 9%/ frameset_att9% html
{March 1929}, [n April of Lhe same year Judge Ahmel Mecdet Serer, president. of the
Constitutional Court and Turkey’s most senior judge, was equally outipoken in urging
that Lhe legal code be made to conform to universal standards. This rematk alone was
enouph to sky-rocket him inte prominence and then into the post of Turkish president—
an office elected by the Turkish Grand National Assemnbly.

150

ET—

An_drm Einkel

such instic e -
udem:n}:;iézzlfzs hav-_: the ability to carry out the sort of {taljan
Peration necessa i i
of e b Y 1o raise the ethical standards
Bu F e is wi
o tg g:i t-:-mcet:'n here is with the court of public opinion. Egr
dcmmalizi:; ton badly—ang confuse jtg priorities—is every hit as
Senoralia Z as a b_reakdnwn of the legal svstem. The cc'hmm{;n
ol fgilur:mf l_i;hlf is Tarkey" (“burasi Tirkive) used 1o cxplain
: 2t Dasie standards is the cry of a4 society in which

PARADOXES 1N THE Turkisu Mzpia

T r .
he media in Turkey embody a number of paraduxes. It is

both the vict 1

industﬁ:s '.tl;]:nm of rights abuse, the clarian of reform and, yet, an

industry at understands well the methads of a2 lax i;usir;es-;
e nment. Historically, Turkish newspapers looked for thetr

PIOMES NOL just from ad revenues or the cow .

: _ et price, b
P ver price, but to ¢
vert resale of heavily subsidized newsprint from the state papii

factoron s .
cir}it:l:-crlgédﬁa.&p;r::;?c :nlwhich sovernments until the late 19804
i ;:hea years ]]:.)mgn_':sscd. PTESS Owners became experts
ot ocqui Cﬁsw PSL.atc and, indemnities on imported machinery
and thp e LrCI_:'ilL Frq:n state banks. As guardians of the ublic

- the press has acquired a “crooked cop” instinct ofwl'?en to

" The US State e '

Following by E;J:F;ZTMI 5 ]‘{99 Human Rights Country Report for Turkey isis th

Bunhs WD T mmcdﬂssiso::-h;?l:itc::é::rﬂi;ngclred wi:]]um]t resolution or r(:.fg;;v.J!tcecitE:‘12

o rehme : . | crime, incluging th

t[he o QJFT[S} ;E;;;irf:ilf}{nh U;: clubbmg o death in 1996 of igumz]'i:::llu\iil:ﬁw a(-_i:g;nl t::f

i st of prli ol'lce“ ram M,_amsa charged with torcuring 146 teenagers in ]t;l;'l

hrisoma n AB4ins poliee and security persannai charged with beatjn E:n o 0

Py dui & 3 prison disturbanee in Divarbakir in [996 ar :v'_a’\%rw : o
lman‘rlghw‘l999_hrpTrcporL"lurkty.hlml, Thete has alﬂo beg;satna::[re-fot‘:

T

) < I i ] I
of convictions j the SUSUI]L‘]’. SCGILdH' {Sﬂ: c]mv)-—a ca EF.LJ ACY Impl icatin 4 itici
B politicians,
I CJE|31. a business nan

E:E;Ti:i;rgsgi;c:rcgmq_:;j.-\nnéhe: On-going rase is that of Cavi
_ resident Sil i i
Elb”“(m fraen s o ccside t Slleyman Demirel, whe i5 suspected of embezzling USE
rt:ﬁ;::st?]tpil;ﬁmd o me in my first month waorking on a Turkish
Sr papers in the proup had declared bpen war on Turnr Gwal wasz nog
; no

simply hecause they did net like hi ici
the b cubeidy I:Ewiprintl. 18 paticies, but because his government had remeved

paper in 1989 that the

157



Journal of International Affairs
behave and when to bend the rules.

Of course, the notion of a perfect public realm in which claims
to truth resound with equal clarity is just a notion. Like
anthropologists, journalists understand the practical limits of moral
indignation. Societics tolerate—even thrive on—moral
ambiguities. The gap between formal legitimation and actual
practice—public ethics and private rationale—is an accepred
starting point not just for investigative reporting but for much
social scientific enquiry.

I accept the social scientific distinction between patronage
politics and interest politics, between the political machine and
political associations. In the first, corruption is a regrettable fact
of life, cven a means of shortcutting a leaden burcaucracy.” In the
latter, corruption is a demoralizing waste of public resourees, a
tax on efficiency. The political machine has to deliver services if it
is to deliver votes but it is better at distributing scarce resources
selectively than generating better administration, There is a
certain point when the machine is simply an obstacle and even a
political liability When an EU delegation or World Bank pundit
urges Turkey to become more transparent, to cut the public sector
or to put its faith in the institutions of civil society, it is urging
Turkey to make the switch from vertical to horizontal politics.

The Gestalt bevween vertical and horizontal politics is a complex
one. That ambiguity is reflected in the press. For example, one of

the first directly elected mayors of [stanbul appearcd,
sledgehammer in hand, on the cover of various newspapers soon
after taking office in [973. e was leading a hrigade of municipal
officers tw tear down a nightclub constructed illegally by figures
associated with organized crime. His expectation was, of course,
that this crusade would win him popularity. The more cynical
observers might argue that such a display of integrity would strike
fear into the hearts of what was then a growing majority of the
city’s residents who were themselves living in accommedations
that had been constructed without attention to planning
regulations. Whatever the implications of this incident, the mayor
was not chasen as his party’s candidate in the next elections. That

T A favorite anecdote relates to a neighbour who tried to bewer himself by poing back 1o
gt his middie school diploma. His effornts were frustrated by his inabiliy (o pass the
compulsory religious studies course—a fairly spiritless course that involves 2 great deal of
memorization, He protested with moral indignation that the teacher refuscd to accept 2

bribe ta award a passing prade.

152

Jpp —

Andrew Finkel

h e - ’
b{?‘]f.lt;:]: ¥;2;$fa polmcmlm who undérstood the political machine
. “1VE years later, these events took an : i -
complexion when i1 beea oh €0l i the A

me clear that the high i
1995 st r igh toll in the August
around the industrialj
_ ized Marmara Basi
accurred precisely becaus iti “the mass
: se of political ¢ feity i
de_?ﬁnce of building rcgulation.p PpHEily in the mass
cre js ; iti

g e i alwzys 2 gap l'netw:en political reality and what the
; prepared o adn_‘ut th public. It is a function of the press to

to hg [ ;

unan:;irtctlt;e JC;OM}?CC’ for calls for accountability to go

: nd for the mechanisms of iceitimati i

unansy ‘ : Sitimation simply to

disjnurslig:: press sn.'l_ppurt.z, the paradox of both advertising itrs) z:wn

e usio ment with the standards of public life,” whilc ar the

corruptm{:-, ci:i:_lntrlhu:;mg t}? that very disenchantment. It exposes

. one breath and in the next isc o

ption : : » under the gy f

exposing corruption, will commit epc 5 of th

. nit grotesque distarti
Lruth. For example, the Jj inst : oresemed in i
» the Jibel against my wif

Lrut e, 1t ag: € wWas presented in the

;r;g;&man]t style of a journalistic exposé. The sarﬁe writer in t:;

e ¢o . -

jouma[istuﬁfnhzzi;:;ef:;me daéy accused another prominent
: ficated an interview with A i

ICIIOrsts-—even going to the | photogranh o

he lengths of staging 3 ph
some ordinary people weari sty onaantt
: ing hoods. Curioysiy
accusation—although dated romaie
—may well ha i
2 ¥ ve contained an
¢ i:-uiin‘:ci}tf tftl.]ith. Ln the end, the Turkish press helps create, even
g ently, what commentators in l '

Ina ) other cont - as
iy L exts refer to as
rightlsm\.-ajgﬁ-if .zmpur.}I:]t} —where anything goes and where human

atens still occur and th i c
goes Ui 5 € plunder of public resources
Lhel"hg;.::{nplumty, wh.ich has led to 2 general disillusionment with
eie.:gonl r:é:; ]Frfncr;is; 9}; Turkey, is evinced by the last two general

ultsin and 1999, in whict
o _ X 1any number of polit
ect : ¥ o itical
parties strained to get over 20 percent of the popular vote?c”)['hose

* Ttried to develap this point i
) P this point in the introductory p: i i
?:};m;u:.r ;_?sé;‘:;rﬁrh_ﬂr:g, '!?rkfsﬁ Seriety [Routi{d@iﬁt:nndi‘:d[]g;fﬂn; eLnﬂd akhet
e B the relaunch in March 1999 of AMiitiver T illhoa

\L-lv:::vzl;'lF advertising COMpanics conceive of as a modcl;b?;2c1hhe bcli”'boards e

ey emg (a.hypothcucaU public scandal invalving bribery Facline-the paper

Repor i;[;u']?:f:E: af{p;ars :? the US State Department’s 1999 tiuman Rights

turkcy him) Thc}? wn'teft'l'a"{‘}:‘:n“imtc'rgﬁﬁmfgrc.hwhuman righ:ylgg'gg s :EL;E:}
; . Le; ity of convictio igh “impo

police and other securicy alficials for Eillings and tnc:r:urt{i :-ﬂft o fenance: o

tmpurity tha i : tinued 1o for i
Pusity than remained the single largest obstacle ta reducing torture 2nd :}t;:;nz]:m;m o
aburse,
i53

E A S

- e — s L

Ao
TR S et e

a4



Journal of International Affairs

parties which presented themselves as “modern,” or actively pro-
European, were seen as insincere in their commitment to the new
harizontzl, non-clientalistic politics. I agree with the gencral
perception that gradual collapse of the palitical center, the search
for alternatives—whether in ultra-nationalism or Islamic
movements—reflects popular frustration with the standards of
public life. This is intimately related 10 2 deterioration in the
credibility of the mainstream national press.

A persuasive cxample of this is the 1995 general election, when
the two largest media groups—and their flagships, Hiirripet and
Sabah—fought a circuladon battle through the proxy of the two
main conservative parties, the Motherland Party and the True
Path Party respectively. The popular assumption was that each
group would benefit should the political horse they backed win.
The election resulted in a decline in the newspapers’ prestige and
the partics’ political fortunes, The Motherland Party came second,
the True Path Party third with a similar share of the vote (just
over 19 per cent) and the pro-Islamic Welfare Party ranked first
(21.3 percenU—resubts that helped usher in a four year period of
parliamentary instability

The dangers of being toa cinsely associated with specific palitical
outcomes was one which newspaper executives privately
acknowledged at the time. Yet my subsequent expericnces led me
ta question whether the press really grasped that the ultmate
source of its authority was in reflecting the truth {with all the
imperfections of the profession) rather than using its power to
create a “reality” of which it approved. This point was driven
hame during the 1999 gencral election when a television channel
{For which T was working as a consultant) deliberately refused to
broadeast for many hours on election night what proved to be
the correct farecast of the finai result. Even though the democratic

ballot had been cast, the proprietar of the station refused to accept
an outcome different from the ane which he desired—until about
two in the morning when further denial became ludicrous, The
mood on the newsroom floor, among people reporting a result
which they knew to be inaccurate, was one of despondency.
This is not te say that the Turkish public is denied infarmation
about a variety of serious issues. In an age of the intemet and
satellite dishes, it is impessible to exclude information ot
opinions even on sensitive subjects. There are clearly many good
journalists, incisive commentators and brave cameramen in

154

- aiaieingiil

Andrew Finkel

Turk i
meeyr;}{ﬂ;;s{;;wgld T’nt recognize what they do for a living
oy desc P on ere. Perhaps the great status awarded
& E.Ph alumaists as opposed to reporters in the Turkish
”If‘h.;fs ::;: s:t the form_er have to defend a name and
Man}; mlu;}:;:eis'tqszbl!ened to n_:diting whereas reporters are,
e § defend their independence and others, more
regre: r}pﬁ‘iion ;Epm_atm.n (?F their principal sources. The result
reporting. Ao '11:]1}11:;]:},3 ._go-c'll:sprltl:-flmrllunately higher status than
agf, himme a mlumnisi ha;?a]i‘iéfho s ot after a certain
a

mcdi:i:?rﬁiiggtt;:atfmy argument over the failures of the
media d telcvi;}mn ¢s for granted its many accomplishments. !
cxamle, e cc-‘vcra-ge F:f public demonstrations, for
hccded)’on o n f.'Lf"C“Sf”l I putting pressure (not always
cosded) on th poice to abandon violent methods of crowd
Embcrl}:)dénc;sgnehthe critical tone of my remarks, | am still
the environme:;ru: iEu i::}?:f}iatj!?et; ?};m}' Tu%il'ifh Wi o
the cavi Y opetate. There is what [ would
.-mc]| });nF:ZT;:IES bctj.w:'en press coverage, political performance
haprapu fe!:u:f:l;.mcms of r{?Form. The press is powerful in
Saping | ‘m?kcs .xfnage ‘c.)f society, yet weak in promoting frs
S Shar Turk %ffa a society that must change. It is otherwise
examplé hun}:p atn an ol-{stme}cy in Turkey to persist in, for
Sample, an r|,.==;thj violations which serve little purpose
an to embarrass the country abroad.'? °

reputation,

MEea :

o MUNO‘L]THS. CORRUPTION AND FINANCIAL INFLUENCE
y prl:ss:::rutbquestmn thc-greatest. danger facing the Turkish media
T m:ws{:"L afcd an the financial interests of its proprietors. ’Wf:i[e

paper can afford to he totally discredited, some run

I'Ser CPFR !
| Report (see fuotnore 4): *Far years, Turkey has hzd one of the Lvelisst yeLmosT

This paradox was again on display in 1999, Print ard

rescue effarts following th i
e devastazing A i
[, Sffarts ng 157g August rarthquake in narthw "
egain L:;]ﬂ:;ﬁ::_]c uhs;r_vers dmdlc the prablem in ower firsr :hif?ﬂ I;rkc}'. i
Blacan Hlegerin o jan and Interroyaiion of suspects and, secondly, rcprrssj\f: In-‘:':r]ﬂc't-mg
Lay Yy has come under public pressure to he rasolved and in some s is oy
d E CARCE IS O

try inhabits a da ]
J _ Loy angerous
pastL ddﬁg‘ar'ummr?t where ideology is irr:imangt_ The
an and Rurdish nationalism. This leads Lo pressure to
¥ coistructed barrier around the public realm

133

nelghborhood racher than 3 past-Cal
thrFa:s come feom radical |
maintain a formal and visibl



Journal of International Affairs

unzceeptable risks by bartering political support for financial
advantage. Industrialists and financicrs are attracted to newspaper
and television ownership not just as businesses in their own right,
but as “loss leaders” for their other commercial activitics. Dedicated
media owners see the advantage of moving into nen-media fields.
They are prepared to peddle influence in return for credits,
incentives and other advantages. Partnerships combining industrial
groups with media organizations have been prominent in tenders
during Turkey’s long-running attempt to privatize state assets. The
irnplication, certainly in the mid-1990s, was that these partnerships
succeeded not by what they put on the table but by promising tv
hack the party in power. Scnior media executives confess, albeit in
private, that they have sacrificed their independence.

lurkey now has many aspiring press barons, motivated by the
commercial and political muscle which media ownership affords.
The most graphic example of this is the scandal which helped topple
the Yilmaz government in 1998. A large construction magnate,
Korkmaz Yifit, who won the state tender in the nationalization of
the state-owned Turkish Trade Bank, bought his way into two
national newspapers and two television stations. He was
subsequently arrested on charges of having links to organized crime,
or at least of having paid protection to crime syndicates, to enable
him to compete successfully for the Turkish Trade Bank tendcr.
His defense was that his ambitions had been encouraged by
government ministers, themselves anxious to have a new media
owner on their side. The perception is not that he was the worst
offender, but was “grassed on” by rival media patrons.

Financial rewards go to the bold. The termination of the state’s
monopoly on private television was not the result of new legislation
but legal defiance. The key figure, however, happened to be the
prime minister's son, Ahmet Ozal. Star Television, which was
cventually wrested away from the Ozal family in a series of
boardroom maneuvers, became a model of how the media could
be used to gain advantage in non-media sectors.'? The conduct of

‘T A good sxample was the concerted attacks by the station during 1993 on Lhe head of
the Capital Market's Board (CMB) who was Lrying to protect minerity share holdersin
Cukorava Elektrik, the electrical generating and distribution company in the
Medilerrancan city of Adana. The CMB had taken issue with the holding company that
owned both Star and the power company, acensing il of stripping the asscts of the
cormpary by depesiting revenues in [mar Bank—also awned by the proup—at no interest.
This cash allowed the group to bid for more privatizatiom tenders—a cycle which would
keep it sympathetic to the government.

156

networks in the print media sectio Th
Pereent of the marker) and Med;é oy Group

Share. These three eq
20,000 selling points throughaut Turkey,

s _ Andrew Finkel
ha i.;sj?al?]?ain;irﬁz :gn:el of_ its rivals quickly disabused anyone of
_ 4 elevision could be seif |
an industry-based authori s thoe ol through
ity The result was that i
1d N _ 3 when oriv
FSII-CE::_EE Wﬂ; Ichillr..:ed, it hecqme answerable to the High C'I?(:-unacti?
and lelevision (RTUK), which i i
t@ monitor content and pri . A Gt e powers
! privacy concerns. A current i
' iV . Encrati
?Jen!;:le?lrla owners test the limits of the RTUK law, whic% prm'er?::
Om owning more than 20 perc Cvisi i
ent of 2 televiy ation j
they awn NEwspapers as v g becn ety
vell. The courts have i
. pe. _ not been entirel
a5 i
gf as;;.\:let';.]—i[:lti I::gim:: mistrative High Court overturned the awardinzr'
CF DO eNeIEY cancession t i i
the provisions of RTUK, "“gy P o media groups, agidnst
< ) e .
Scctgi’n:sﬁ:;:;s E“ ner?1 cultivate restrictive Practices in their gwn
- wven the sales distribution net i
| ‘ les work-—organized as
aa ne:r-munopuly—jis restrictive. An Istanbul brokerageghousc ia::
itr! acvisory, urged MIVESLArS to accumulate shares in Hitrriyet alnd
s parent Dogan Yayin Holding for the fallowing reason:

thlhigh st of establishing an effec
g;'ﬁ; : Ifltrg;t:‘hdcczpponuct!mjes for new entrants without the prior
: Wo media giants, The news daily Afeam s fal
 MEWs an
o penetrate the market is 4 gond example, 13 s ailure

tive distribution network

The result is that the two main medig
pereent of the market which the sar
saturated. These same prin

groups control abowt 70
Me report describes as
L groups arc linked to television and

documented case, an editor-in-chiaf
contacts with a state minister

for a packaging Facwry for th

was revealed to have made
t0 help secure industrial incentives
€ parent company that owned his

subject of it criticism,

1i 4 H
Diafan Yayin Helding—a repor Prepared by the rescarch de

Istanbul {29 fung 1999) p.g. According v the report P o mator o sarim,

there are two majer distiburtion
owns Yav-Sar {which contrals 60

Mpanics control almost the entire distribution businces

157



Journal of Internationn! Affairs . A
néwsljaper. He first claimed that the t_iwdenccf a%at:l:; h1_11;1 as
the result of an illegal wire tap, despite the ac donds e
e s e o TCF {lrmlyft?z.dn::v:;g;;f cl::rflsi nvat;le privacy
phone taps. ‘The issue of how fa . can invade privacy
ire e law is a much-debated issue in y count
?I: f;]_r.;:trr;::;f :-;his I?ewspapers WhiCI:l argue that tl'{cr‘purillc s right
10 know takes precedence over the interests of privacy. s and
The editor’s second argument was even more outrag

is worth guoting at length:

I admjt the conversations were mine. [ said nﬂth_l ng I;]j-. gwE c:{ffr:ff
S TR S S S SR
chief of Hifrripet, | am a presid _ e board. At the
same time [ am one of two of the most senior exe cutive clrectors
Jngan Publications Holding Company. The - as
zfrggfnr T have an obligation 1o pursue the bus;ré-:ls; (;tf:'[;:;lr]sgoo]f
the group. We are planning to invest in a Us o mation
packaging (actory... At a time when Tt_nkey is gOlIn%ODI'ot%s 8
unemployment crisis, we will be creating nearly I jobs.

- torial
The notion that an editor-in-chief can pursue bDIl;h Edl??n;
independence and the financial intcrests of hlslcmp ‘ﬂyc:sn;; o
i i ic remaenlts
i tstent with the basic ethical requi me
say the least, inconsisten i : e
i alls, in i acity, the famous a )
the profession. It recalls, in its au ' dm "y
‘?i'llt!;‘man Demirel during his fast term ashprm;:? numb;:;r:f?m
v :cusation that his gov :
when confronted with the aceus _ o
indulged in an act of political favoritism w;tt{state land, respond
- i im” id it, 50 what)."
rerdimse ben verdim”™ (I did it, s v .
\'The admission of guilt did not end Demirel’s career. Ind-..-._i,atz
went on to become president and his statement ~::cmt.1t‘u.n351t?|C e
an extraordinary resonance. It was a del:bera;ﬁ ret{nc(lwa Jratié
i erficial world of democ
mask to reveal, behind the sup oerace
procedure, a world of clientism, pay-backs and_ powz;tj fo Utlitical
was a confirmation of the popular assumption that p :
expediency rivals the rule of law. . ' o »
gimila;:;, the editor-in-chief’s admission that fu}ar:wéllill ;r:;::::ii:;d
take precedence over safeguarding editorial integrity di

" Huirri : 1993,
'* Ertufrul Ozkak, “Editorin-Chicf's Column, H;E}rrgaﬁz, 18 a].:r’l]?.::;l::;c e ister, My
" The sther great charter for corruption was Turg:n_ zal's rv.-.hm e e ge ot
ivil servants know how 1o look after themselves," ic. th‘:ltt oy we F e o e
cup IEW ting an inadequat: wage under the table. Cited in MNicol cl .
;;fk[;na;tmﬁ, Aéatiirk and After {London: John Murray, 1997] pp 7 .

158

T

Andrew Einkel

to his resignation. Morc remarkable is that his paper’s rivals did
not focus on the moral bankruptey of their competitor. Certainly
for the mainstream Press to start accusing each other of ethjcal
misconduct would be to open a large can of worms. The story did
Not even appear in much of the fringe independent press the next
day. To the best of my knowledge it was only covered in detajl by
Afkit, one of the most radical of the Islamic pregs 1»

CORRUPTION AND Povrricas INFLUENCE

In a curious way, the notion that newspapers barter their
political influence for financial gain has a dog-hites-man lack af
newsworthiness in Turkey. This is despite the fact that like
hewspapers everywhere, Turkish ewspapers formally abide by
“press principles™—a moral cantract between publisher and
reader. The Dogan Media Group, publishers of Hiirripet, whose
editor-in-chief was the offender in the ease described above, has
an internal Publications Council, set up specifically to enforce 20
principles of ethical journalism 12 The committee was created when
the group embarked UPOoN a partnership with CNN to broadesss
a Turkish language version of the “global network.™ 1t appears
that the Council serves as an answer to the criticism that it rmight
“debrand” CNN by the quality of it outpuc.

The gravitas of that Council is treated with some mirth by
Turkey's own journalistic community® Press owners set stan dards

" Akir, '8 Decemper 1998, IO, 1n the tracecripr, the editor.chiel of {lirripet
joculzrly chides the munisier of state for the cconamy, Gines Taner, for stLling on a
praposal to match LISE] 30 millian worth of investmen; witha USE50 million Incentive-
like subzidy. It was at Jeast 350 million,” the editor says. The mingsier respotiils immedialely
Iny phening on 4 second Iine te the responsible civit servan:, Perhaps the most telling
Aspert of the whale ravesifrapped comversation is that the civil servant knews irunediarely
about the factory but confuses the TWRET with anether press baran, “No,” the miriszar
Lotreets him, "its nat Korkmas Yigit—it's Aydin Doffan.” The same issue of the prapar
gives 1he transeript of anather tapped conversation, this time between a judge of the
Supreme Coug (Yargitay) and  semiar cxeculive officer of the Dragan Media Croup The
judge is extremely deferential, apologizing profusely for the off-hand WaY 3 secTetary
treated Lhe exeoutive's previous eall “Don 't think ['ve fergatien tu chase up your business
ta de with the energy [tenders].. We hays an appeintment with Lhe private secretary
Monday marning if that's convenient, Yet another records o comversation with a
AOvernment afficial asking a MEWSDIPET extcutive to have itg NEVSPapets drop eheir
voverage of environmental Protests cver 3 proposed coal-fired pawer plant in the minister
of crergy's consticuency [my translacions].

"* Reperted with zolemn CEISmOnY in the proup's publicatigns See Radekal, | December
1999, p 1.

A sraw pofl on a Turkish iournalists webyite a1 httpf,-’:www.durduncuku\wtmcc[ya.com
revealed thal anly four percent of those sampled tonk the body seriously.

159



Journal of International Affairs

that their employees know they have no intention of meeting,. I
set out to test this hypothesis after winning a libel action against
Hiirripet newspaper. In the spirit of a demarche to the Council,
my wife issued a press statement peinting out that one of the
Group's newspapers had violated at least four of its 20 golden
rules. Flow could it, she asked, expect its readers to take seriously
a potential accusation that a politician was deliberately lying when
it, too, harbored the authors of malicious untruths? Hiirrdpet's
reply was curt and mildly offensive.®

It was not a surprise. Like all readers of Turkish newspapers |
did not believe the Dogan Media Group Publications Council
would abide by its ethical commitments. I too have acquired the
skill of reading a Turkish papcer—reading between the lines,
understanding the bias and discounting the arregance that power
brings. This applics across the entire spectrum of the media. The
market has little sanction against a dishonest press, not only
becausea there is no alternative, but because there is no expectation
ol an alternative.

The press’s guilty conscience makes it particularly vulnerable
to cutside pressure. Most international concern about the Turkish
press is focused on post-factum censorship—the prosecution of
mainly radical Kurdish or Islamic journalists and the temparary
closure orders issued by the broadcasting authority, RTUK.?2
While these publications have no financial incentive ta speak
falsely, the mainstreamn press understands the boundaries in which
it operates and censors itself. The perimeters bevond which
publications and broadcast media dare not stray are often Inoscly
defined and contract or expand. During my public musings on
Ahdullah Ocalan, my mistake was one of timing. Similar apinions
appeared in the Turkish press at less sensitive times.

While [ belicve—but cannat prove—that [ was fired by someone
outside the newspaper, the Turkish press, in general, responds
not to explicit ingtructions from authority, but to a game of
“Whispering Down the Lane.” That is, a few words in Ankara

A detailed aceount of this exchange appears in an article for the Tuckish journalists
assoctalion newspaper. See Androw Finkel, " Lianbul Sendrama,” Birtm Gazete, lstanbul,

29 February 2000, ~
* The CPJ calculares that RTUK has forced frations to suspend broadcasting for a total

of 5,642 days since its founding in 1994 "for such alleged affenses as violating morals,
depicting viclence, invading privacy, "scparatist propaganda” or “reaciionism” (i.¢., pro-
Islamist palitical discourse).”

160

T

Andrew Cingel

EEEE?;CI;TE obrdier ;:F the day by the time they reach the sub-editor’s
de inf]uenci2 Ltl}{e nd th;ugh the Torkish military is often accused
oF Imfluc: theg t prf:scsl irectly, I_suspect the numbcr of occasions
Do th ?'m ave todo so is Ilmlltt?d, given the number of editors
wm!:::h 3 to i z.lgmchwhat the military might be thinking, It is
worth cling that the Ottoman Turkish word “jurnalci”
COCSN T mean journalist, but was used to refer 1o police informers
Ln the late-19¢h century reign of Sultan Abdulhamid II. That
a!F—truth‘s and disinformation can be enlisted in the inter t
the state is a notion that dies hard. et of
m:et' thq_: press has demonstrared that it can, if it wishes, hold jts
quegtr:l CIIS;L:I.]E‘:EJ It:‘:-':r'tpro:lss freed}?m. When a government minister
: 0 close a channel eritical of the Iovernment's
231;?!::? ?Tl: etg:ic;?:;%z]s:dl 9F99 e:i.!rtlhquake relief, the ca%»:c languished
i A bor all its po i i {3y
5.:‘{35? is %cnerafl:}! n;:]ticent in defendi |1p £ It:.Snl.‘:‘I-f:‘l rf'nr::%l;i:mhsoi']:gtcglgzs
¢ reedoms of those in fringe ideological came ®] 5
slow 1o defend Qral Caii g‘ cpected writer fo
Cumkurfye:_ncwspapcr, E.:h-::u §Jvaaz ;nTcL:::f;dFi;Pf ; tg"ﬁ)r:ﬁ]t er fm
for publishing Lontrasting interviews with Abdullah Oca?a:'rn laiil
F{ennal Burkay, head of the non-violent Kuedistan Socialist Pan
in 1993, It was not a big story in the Turkish press.2* e
I'he press fails to push forward the boundaries r;F freedom of
expression. Clearly to do so mare unequivocally would be "
expase itself to direct pressure. Yet. one suspects the press hm
tome 1o a comfartable modus vivendi with that pl‘essul'f Ire al?
an evening spent with the former editor-in-chief of a ncw.lvs e
speculating which of his colleagues worked for the intefli]?;:rr)mig

¥ 'The Turkish Press Council, for XA
; . Loundil, ple. accepts the goverament distingt
{E:;ga;:tishirﬂé}_\gsﬁ|r}1pr1mncu.! I'cl)r other offenses who sfy Lthey are joﬂlr:;II;;:;T:i:jm?m
fyse onth duga et and Kurdish nationalists, The CP] sajvs there were 13, i'mg
i ‘]l\ 2 a;: :n of 1999 The Press Council $ays there was one Joss
e Caliell:l ?at:unaf_l_: newspapers the day afier the convinetjon reveals 1hat three
o uding st_:e“lr s own Lumburipet, did mention rhe teial on their front page. Sabak :
o ‘L-'Er:.‘ljgfin . |;|g p;pers_. ch_cirmt mention it at all. Hirriper, the oLher giant: rncn:i:J)z:;
amie paonns d]ijd%fm cep inside. Dther Papers had a paragraph here or there, Twe pro-
Ath g e did not m;.-ntru_:-n iK, !JJ.‘:SP:IU: their passionate defense of their own Iibcrf:ea-
for K aral}as "cj\ Etn, Sniping that the rabidly secolar Crmbury t was convicted
ol rish - ph 3 s In rhe r'uIqumg days, the news gathered some momentum 3
Prmiste ghed in tn defclnd 4 friend—a point | make in Andrew Finkel, “Furk .
om Recard: There's Plenty of Blame 1o Go Around” on the CP]"w-:I:sriL:yni

htlp;a’hmv.cpg,org (June 19993 T i
ftom which 1 benefitted {sce f(jﬁtn;‘:ecgszg:;iiappl[}r Foppedunda the same ey

161



Journal of International Affairs

service 2 After my dismissal I learned from Turkish friends writing
for other papers that they were indeed being forced, during the
Ccalan crisis of late 1998 and early 1999, to be far mare
circumspect than usuial. As the result of a state directive, the PKK
leader was no longer to be referred to as "Apo,” his press sobriquet
of many years, but rather, at the request of the military, by the
somewhat comical-sounding incantation, “the separatist chief”
or “chief terrorist.” Meanwhile the “Kurdish question” became
“the so-called Kurdish question.” Sub-editors were requested to
go over copy mare than once in order to weed out anything tha
might be coenstrued as sympathetic to the PKIC According to one
of my informants who had volunteered to correct a few
grammatical crrors, some papers urged their readers to fax
protests—the text of which was dictated by the minister of foreign
affairs—to the ltalian government.

It is difficult to underestimate the damage wraught by the
Kurdish issue on Turkey's democratic sensibilities—and at a
crucial historical moment afeer the collapse of the Sovict Union.
The authorities, fighting for what they saw as the integrity of the
nation, accused Turkey's allies of hypocrisy and bad faith. They,
in turn, through human rights reports and parliamentary
commissions, accused Turkey of neglecting those very valucs on
which the alliance was based. [t is hard to imagine a newspaper
systematically questioning the way the military conducts its aflairs
or even the size of the defense budget. Broadeasting in Kurdish is
de facte illegal. Publications which espause, hawever cryptically, a
Kurdish nationalist line, come under enormous pressure. [n 1994,
the offices of a pro-Kurdish paper were blown up, mysteriously
and the offices of its successor were subject to a police raid in
November 1998,

That the war in southeast Turkey, estimated to cast US$H10
billion per year, was corrupting in the most literal sense, became
explicit after what became known as the Susurluk Affair. A freakish
car accident in November 1936 established a link hetween the
passengers, figures inside the government, the police and organized

¥ At the time that this article went to press, a former ageat af national incelligence
publicized via a foreign tegistered web site at hotpdswww sim.org accusacions that there were
20 prominent journalists werking for intelligence—ong of them being Farib Aluayli, the
man whese {ibel against my wife she pursucd in the courts, These accusations were denied!
by the head of intellipence, but not ta the hest of my knowledge by those ageused. They are,
of course, part of 2 web of infermation and disinformatien and ate not easily proven.

162

<

o

AT B Ly

Andrew Finkel

c: :;E.Clt “L'ias widelji reported in the press that squads set up to

anoIves Ity war” against the PKK had subsequentiy become

. In drug running, loan-sharking, debt collection and
va_l;ﬁus. other forms of extortion 2

"dea]f I{:l(:;l:nt led o pop}llar protest—a call for an Iralian-style

Slear Hg‘htskfofzm]:fmgn——lngwinch ordinary people blinked their

mintte at 9:00 M. The protest had ifi
target. Susurluk became syne s with all purpose niboe
: : yronymous with all-pur iti

: _ ymo pose political

:o;_‘uptl-:Ln and not stmply as a criticism of the counter insﬂrgcncv

h%mz;;tr;“cr“lPrf‘{I(le::lﬁv.';s also true of revelations in 1999 of 4

m Tarkiy izbullah, which i

. graduated from being g

i(;l:icc encouraged 1o fight the godless PKIC to a religinus-basgcd

main?xtremel}f brutal extortion racket, I was tarred in the

mtheit:iam press as the logical consequence of rel iglous extremism

an resorting to the w i X

ather th g waorst sort of expediency to contain

Df(;;xrlc;u]sly v_:nnugrh, Susurluk coincided with the establishment

umbm } Sélmlst Welfare Party-leg gavernment, a party totally

uched by the scandal. Necmen Erbakan, the Welfare I’art;r

. Prime minister, was extremely dismissive of the popular protest

::Ezimcnt,dvhich he could have turned to his own palitical
Cun{mfﬁe. d)'!fffl'htl end ?f February 1997, his governiment was
ng dithiculties of a different sort. Th i
sort. The entire :
con : press agencda
o tfh':; %:éilr;;gl»):ii:rcaons!f_?rme%:}r the opposition of the mig];itary
. Y eoatition. The military proved itself ad
using the press to put pressure i1 ch eventmily
sure on the coalition which
us » put eventuail
wﬂf}é’grfgia};;;:mgn. Nt:WRpjpEl’S were given a list of columnjst);
: were considered questionable to assist |
pr{_}}ﬁm of remaving Welfare (rom powcet. st the
Ular.e r:_v:clla.s Frc_dihi!ity was inevitably tarnished by the
ﬁeadlz_zatmn within Turkish society as reflected in highly polemic
o ::I;i:;‘i:‘:tﬁtor;f appearing in the so-called Islamic press carried
regardsE Ii. ity n':c the secular press. In turn, the IsTamic press
what it refers to as the “monopolistic l
ras wh tic media” as havi
ho credibility on a number of ; o o :and
of issues. In sh h :
belamoon Y short, the checks and
vuld expect across the i
_ media spect d :
| P : pectrum do not co
nto play. To contradict one's own side is to risk being piacedn;rf

—_— .

2
L“:I['l"lc recently launched Radikal newspaper—which are
ter edurated sudience——made the SLOTY its cuem.

1a3

cipted to appeal e a younger,



Journal of International Affairs

the enemy’s camp.?”’
The Islamic press was the only one to repert the details of

my own legal battles or the libel case against my wife. The
important exception to this was an op-ed page in Milliyet called
“Intellectual Point of View” which en two occassions carried
interviews with my wife, whose work on histerical seismicity
had beceme an imporiant reference book in the aftermath of
the tragic fzmit 1999 earthquake. We were certainty aware
that the page cditors were sticking their necks out in their
persistence on reporting her views.

Even so, readers of the mainstream press question the delense
of civil liberties in the Islamic press as a temparary expedient
of those in search of power. They may even prefer the
predictable venality of their own daily paper to the blinkered
ideological commitment ¢f another, more independent paper.
Credibility does not operate like a sec-saw: if one stde goes down,
the other does not necessarily go up. Indeed all sides may be

devalued by the polemic.

CORRUPTING JOURNALISTIC STANDARDS
Another danger confrenting the press in Turkey is the constant
violation of professional standards. There is an apparent lack of
sanctions against reporters and columnists who indulge in sloppy
practices or outright libel. The columnist who was proven in
court to have lied deliberately zbout my wife is still writing lor
the paper as if nothing happened. The rent-a-pen tradition of
the 18th century London coffechouse is a tradition very much
alive. That is, much reporting is simply bad or sensational.
Onre of my first jobs in the Turkish press was an the newspaper
Giineg, then owned by Turkish Cypriot businessman Asil Nadir.
That paper still enjoys a reputation in the Turkish journalistic
fraternity as a brief-lived Camelot where news stories were well-
structured—awith leads, beginrings and ends—and were made
to conform to high standards of verification. It represented an
attempt ta break the tradition that considered only political
news as sericus news. For the first time, a Turkish paper

*7 The most extreme cxample of this is Kudish broadeasting. [legal in Turkey, it is 2
projectonly open Lo those prepared 1o oppose the Turkish state. (The British) Indepenilent
Broadeasung Authority ordered the clesure of MEDR-TV, a Kurdish station beamed to
Turkey by sateliite, for its overily partisan character and incitement to violence. As one

station closes, however, another opens.

164

Andrew Finkel

dedi i

chi?:ﬁi:?:;kihm enviranmental stories and human rights
» there were still flaws. Nad; i :

reoverthel : \ , - Nadir unquestionabl|

t q 118 press cmpire with the encouragement O?T G 1

O counter the influence of a hosti P

Ouzal. The greatest
;T;i;::?é g};mpipef ];THF-I aIImost certainly suh%idized I:i;mﬂ'r;l?};i]
2 nu . - '\
Nadir was chaimﬂn_ <y Hsted British company, of which My,
N;;il;ftirﬁﬂ ufzth_e,press felt threatened by Gitnes and the oth
s ees.] adir’s greatest fear was to keep the cover price uf]—ﬁr
Asa ?cs[:ﬂ;s hﬁw and to lure weil-known joumnalists with high s:allari-e;E
somewhat i o osed of every manner of misdeed, including.
oAt 1rjr:IprE).bany, that he srmuggled drugs intn Britaig,
that man; nf} ¢ cabbages.* In the end it was not the Turkish rcsn
Squad W;Egeh t? pul down Nadir hut the British Sericus Fli:',en.ldS
T h'J-: accused hlm_of theft un a massive scale Rankrypt
10 his fell '8 Press iterests in ruins, Nadir no longer pus.ed a danp ;
rushed to ??s ];L{::prlem;s_ IRather than pursue his downfall tl;g:\'r'
i CNSC, de aring that his arrest was fell, o
Greek Cypriot plot to create economic uncertainrvbiﬁ 3\2{%&23

-':].I'td thUS fDI‘(_'E ‘ i

CoNcrLusion

Even ; iti 4 i
Marmar: Ezf;tﬁiijlﬁ n?u;[lr‘al subject such as the seismicity of the
© iy Basin, :H:It in which Istanbul is sinzared, is subject
o di seismié nI:a-tret: i slmcntiﬂc tonsensus only that this region-
sccondingn HI)J.s ntial and [ha.t Its inhabitants should plan
according! .Sccnarigwi? tl:lC media ample scope for contriving
ol g cenar ksn ewspapers have reported that city officials
Saerifice |raw! OWn fa}:lt line on a city plan rather than
Renspapors 1t ﬁ(: con?trucuun brojects. The preblem is that
the ebapers 2 emseives constantly redrawing and redcfinin
quake threat in the interest of selling papers. In a case%

-

" For a descri i
PLlen of his press interests, 5 id B
Fall of P bt oo Press i Go!]aﬂz,ei %a;;dpﬁ?ric;f:g&/mf Madir and the Rise and

las



Journal of International Affairs

reputation is obvious. This is a typical example of news editors
failing to exercise either skill or responsibility.

Part of this failure is attributable to the steeply hierarchical
employment structure of the Turkish press. Exaggerated financial
rewards go to those at the top, who often stay there by engaging
in assiduous self-promotion. A newspaper that declares its radical
position on social issues will at the same time indulge in mass
dismissals before employees have clocked enough days to qualify
for statutory benefits. Working practices lag behind many other
white collar industries in Turkey, if only because the criteria of
profitability is so skewed, deriving not from the balance sheet of
the newspaper but the power and prestige that press-ownership
bestows. There is only modest incentive for proprietors to invest
in the human resources that will increase credibility.

My criticisms are not absolute. Things do change. The Dogan
Group publication, Milliyet, has allocated a weekly section to a
readers’ ombudsman who analyses his own paper’s bias and attacks
sloppy reporting. It is a reminder that a newspaper’s ability to take
liberties is very different from freedom of expression. “Ask me if the
press is free in Turkey and I would have to say no,” a senior writer
of a prominent national daily once said to me in conversation.
“But,” he added, “if you said the press was not free, I would have
to deny that as well.” That the media is itself implicated in the
very corruption and injustices it tries to expose is a sweeping
statement subject to many exceptions. My own experiences do not
deter me from believing that in many respects Turkey’s media does
operate with the courage and sensibility of a free press. It is up to
the Turkish media itself to come to terms with its “half-freedom” if
it is to contribute to reform rather than confirm popular cynicism
that change is only a distant possibility. @

166

[ O,



